Idrætsfriskolen Guldminen træder snart ind i sit fjerde skoleår, og er på nippet til at runde milepælen – 100 elever. En milepæl som dit barn kan være med til at nå.

Over 90 friske piger og drenge fordelt fra 0. til 8. klasse trækker hver dag i Guldminen-tøjet og har en skoledag, som kun de færreste jævnaldrende matcher. Og med Ikast Complete byggeriet hæver skolen barren for, hvilke rammer en idrætsfriskole kan tilbyde.

– På Guldminen danner og uddanner vi unge mennesker, der tager ansvar. Gode borgere, der vil noget med livet, og mennesker, der vil udrette noget, siger friskoleleder Mads Løvig, der sammen med elever og undervisere går en spændende fremtid i møde.

STØVLER, JUDODRAGT OG PENALHUS

Judo, springgymnastik, håndbold, målsætning, dansk, engelsk og meget mere er en del af skoleskemaet for de knap 100 elever, der hurtigt lærer, at harpiks, indendørssko og judodragten er en lige så naturlig del af skoledagen som penalhuset og lommeregneren. Særligt den atletiske del fylder meget, for som friskoleleder Mads Løvig forklarer:

– Vi laver både judo, parkour, springgymnastik og en masse andet forskellig sport, fordi vi tror på, at børn i en tidlig alder skal blive dygtige til at bruge deres krop gennem masser af fysisk erfaring. Vi skal først og fremmest skabe dygtige atleter.

LÆRINGSSTILE ER VEJEN TIL AT BLIVE VERDENS BEDSTE

Ambitionen er klar. En kommende landsholdsspiller for kvindelandsholdet skal have båret Guldminen-logoet på brystet. Og en af nøglerne til succes hedder individuelle læringsstile.

– På Guldminen tror vi på, at alle børn kan lære alt – det handler bare om at finde den stærkeste læringsvej for hver enkelt elev. Når vi finder de rette læringsstile for eleverne, åbner en motorvej for læring, som de tager med direkte fra klasseværelset til fodboldbanen.

 

EN SKOLEDAG DER TILGODESER FAMILIELIVET

Når det ringer ind kl. 8.00, venter der eleverne en alsidig skoledag. For mens nogle træner håndbold, øver kasteteknik i judo og svinger sig i parkour-anlægget, terper andre tyske verber, engelske gloser og femtabellen. Naturligvis ud fra læringsstilene, der i daglig tale kaldes HAVKAT.

Halvanden time senere skifter det, og sådan fortsætter dagen indtil kl. 16.30. Hele tiden med en sund vekselvirkning mellem makspuls, faglig fordybelse og gode pauser.

– Vi forener sport og skole på den måde, at når forældrene henter børnene på Guldminen sidst på eftermiddagen, så skal børnene ikke nå mere. De har haft sport og lektier er der ingen af. Det betyder, at familien får de bedste betingelser for at have masser af kvalitetstid sammen i hverdagen, siger Anne Kristine Justesen Sivebæk, der er ansvarlig for pigehåndbold.

 

IKAST HÅNDBOLD SOM MEDSPILLER

– På Guldminen giver de børnene de bedst mulige forudsætninger for at dygtiggøre sig i bøgerne samtidig med, at der er masser af tid til at udvikle individuelle kompetencer på håndboldbanen, hvor alle bidrager til det sociale. Og det er rigtig spændende at følge med i fra sidelinjen, siger cheftræner Kasper Christensen.

Sammen med resten af Ikast Håndbold følger han med i hallen, når Guldminen træner. Nogle gange side om side med vores egne ligaspillere. Her oplever cheftræneren et miljø, som ser det hele menneske – både på halgulvet og i klasselokalet. For det er nemlig de samme undervisere, der følger de håndboldglade piger gennem hele dagen.

Om skolen også passer ind i din familie, kan du med fordel finde ud af ved at kontakte Guldmine-underviser Anne Kristine Justesen Sivebæk, der er ansvarlig for pigehåndbold. aks@guldminen.dk

Læs mere om skolen via linket nedenfor
https://www.isi.dk/friskolen-guldminen